onsdag 22 februari 2012

Nostalgi

Här om dagen kom syrran förbi med en hög gamla fiskebilder. Hon hade hittat dem när hon hjälpte brorsan att flyttstäda. Hur dom nu hamnat där..?? Glad blev jag hur som helst! Och många trevliga minnen dök upp, så jag tänkte att jag får lägga upp några öringbilder här på bloggen bara för att mixa till det bland alla gäddor :) Det blir ju inte så mycket öringfiske nu förtiden menar jag...

Ber om ursäkt för dålig kvalitet på bilderna, men det handlar alltså om gamla analoga bilder med ganska taskig kvalitet från början, och det blir ju inte bättre nu när jag fotat av dessa blider med en enkel digitalkamera. Hur som helst så ska bilden ovan föreställa en av de allra starkaste fiskar jag hittills lyckats kroka ur ett par vadarbyxor. En 4-kilos gotlandsöring som både jag å fiskekomisen trodde var betydligt större ända tills det var dags för landing. Otroligt hårt hugg följt av makalösa rusningar! Det är nästan så man blir sugen på öringfiske igen...
Två riktigt snygga öringar som jag och Kenny fångade vid en klubbtävling på Fårö. Fiskarna vägde på grammet lika så vi fick dela pris den gången. Det längsta strået lyckades jag knipa en annan gång istället när det var dagt för Gotlandsträffen. Jag hade fiskat in mej på en speciell vik tidigare under våren det året och när det väl var dags för tävling så klaffade allt. Tre bänkare landades varav 2 st på ca 2-2,5 kg, den sista på ca 3,5. Som pricken över i:et fick jag därefter en återblänkere på över 6 kg (bilden nedan). Gäddfrälst som jag är så var det dessutom underhållande med bonusgäddorna som hälsade på emellan öringatackerna. Fina gäddor upp till knappa 9 kg.
Tyvärr är det inte fångstmannen själv som håller i fisken, utan det är knstigt nog Nisse - fotografen! Så kan det gå...


Sista biden är inte direkt en blänkare, men väl en riktigt vacker lekfisk. Många fnyser åt lekfärgad fisk, men ser dom ut som öringen på bilden så är de väl värda ett fotografi. Detta exemplar skulle kunna förväxlas med vilken brunöring i toppkondition som helst, om det inte vore för att den fångades på kusten.

Nu har jag skrytit färdigt för denna gång. Får hoppas på spännande live-rapporter från öppet vatten till helgen!

/Daniel


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar