tisdag 20 juli 2010

Lokal makrill

Var ner till Skeppsviken denna kväll tillsammans med broder Johan, vi båda med var sin son med oss. Faktiskt riktigt kul att kunna fiska ätbar fisk bara nåra stenkast från hemmet. Och så tar det mycket på krafterna för de små grabbarna, vilket leder till sovmorgon dagen därpå för deras pappor :) Vi hann dessutom med att få ihop till morgondagens middag vilket var en bonus i sammanhanget eftersom man knappt hinner mad att fiska när man ska hålla reda på kidsen. Detta fick jag bittert erfara när en makrill drog ner mitt spö i vattnet när jag hade lagt ifrån mig det på piren för att hindra ungarna från att göra något de inte skulle göra. Extra retligt då jag var riktigt nära att fånga det, först när jag kastade mig efter spöt och nästan lyckades få tag i det just när det lämnade pirkanten och därefter var jag riktigt nära att lyckas kroka det med Johans meta innan det sjönk ner i djupet utom räckhåll. Men men... Tur i oturen att det var nåt av de där spöna man bara tar fram när det är dags för bonkerfiske.

I övrigt alltså en trevlig kvällsaktivitet när man inte är barnfri och det går tydligen till hyfsat med makrill emellanåt och med bra storlek dessutom. Såg nog ingen under 5 hg. Enligt snubben som fiskade bredvid oss hade det dessutom kommit upp både skaplig öring och piggvar de senaste dagarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar